Tänk på att denna e-tjänst ska fyllas i av behörig personal från hemkommun! dvs ej av privatperson
Äldre personer och personer med funktionsnedsättning som i sin hemkommun har beviljats insatser enligt socialtjänstlagen har rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse i Sölvesborg .
Observera att följande gäller:
- Beställningen ska ha inkommit till Sölvesborgs kommun senast 3 veckor innan personens ankomstdatum. Inkommer ärendet inte 3 veckor före ankomst kan vi inte behandla ditt ärende i tid och garantera hjälp
- Fakturering sker efter vistelsens slut.
- Beställningen måste grundas på en aktuell behovsbedömning. Som bosättningskommun är det viktigt att ni utreder det förväntade behovet. Vår erfarenhet är att behovet ofta ser annorlunda ut i till exempel en sommarbostad, vilket kan göra att hjälpbehovet i vissa fall blir större/mindre än i det ordinarie hemmet. Bifoga aktuellt beslut/utredning. Beställningen måste också ta hänsyn till de ev hjälpmedel som behövs och att de får plats i den tillfälliga bostaden.
- Bifoga en aktuell genomförandeplan
- Vid beställning där hälso- och sjukvårdsuppgifter bedömts som egenvård skall underlag för den bedömningen, (egenvårdsintyg), medfölja beställningen.
- Inkorrekt ifylld beställning godkänns tyvärr inte och kommer att skickas tillbaka, var därför noga med att fylla i alla aktuella ersättningsbelopp per timme.
Fakturering sker efter vistelsen slut enligt utförd tid.
Hemsjukvårdsinsatser vid tillfällig vistelse beställs separat via nedan e-tjänst:
Beställning av hemsjukvårdsinsatser vid tillfällig vistelse i Sölvesborg
Handlar det endast om behov av hjälpmedel kan vissa hjälpmedel hyras av Hjälpmedelscentralen.
Se denna länk för mer information