Sopdispens - ansökan om förlängt hämtningsintervall
Den här tjänsten kräver inloggningFörlängt hämtningsintervall med hämtning var 4:e vecka för kommunalt avfall/hushållsavfall kan beviljas, under förutsättning att fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare komposterar allt matavfall på den egna fastigheten, eller sorterar ut allt matavfall för separat hämtning, och att olägenhet för människors hälsa och miljön inte uppstår. Dispens ges för max 6 år i taget. Bestämmelserna finns i den kommunala renhållningsordningen.
Du kan ansöka i denna e-tjänst eller på blanketten "Ansökan om sopdispens - förlängt hämtningsintervall", som du hittar här: https://www.miljovast.se/om-miljoforbundet/blanketter-och-e-tjanster/avfall.html
- När du gör en anmälan eller ansökan registreras uppgifterna i ett datasystem och blir en allmän handling. Detta innebär att uppgifterna är offentliga och alla har rätt att ta del av dem.
Avgift
Ärendet debiteras i enlighet med Miljöförbundets Blekinge Väst gällande taxa. Enligt taxan ska en avgift för detta ärende tas ut baserat på den tid handläggningen tagit. Aktuell timkostnad år 2024 är 1 094 kr/tim. Faktura skickas separat.
Observera att miljöavgift tas ut av renhållaren (VMAB) även om dispens beviljas.
Information om handläggningen och vad du själv behöver tänka på
- Tänk på att handläggningstiden för din ansökan kan vara upp till 6 veckor och att dispens inte kan beviljas retroaktivt. Gör därför din ansökan i god tid.
- Lämna all information som efterfrågas. Om vi behöver begära kompletteringar, tar det längre tid att behandla din ansökan.
- Information om Miljöförbundets behandling av personuppgifter i e-tjänsten finns nedan. Expandera avsnittet för att läsa.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- I e-tjänsten lagras uppgifterna 30 dagar efter avslutat ärende.
- I verksamhetssystemet sparas uppgifterna i enlighet med informationshanteringsplanen. De flesta uppgifterna är allmän handling och sparas för evigt.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
VMAB - Västblekinge Miljö AB - får information om lämnade dispenser. Informationen består av en kopia på beslutet.
Övriga upplysningar
Tänk på att det du skickar in blir en allmän handling. Läs mer om hur Miljöförbundet Blekinge Väst hanterar personuppgifter på följande sida, Personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR)
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök deras hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål Lämna ett klagomål eller tips - Integritetsskyddsmyndigheten (imy.se)
Kommunalförbundet Sydarkivera är dataskyddsombud för miljöförbundet. Du kan kontakta dem med frågor eller synpunkter rörande personuppgiftsbehandlingar vid miljöförbundet.
E-postadress: dataskydd@sydarkivera.se
Personuppgiftsansvarig
Förbundsdirektionen för Miljöförbundet Blekinge Väst
miljokontoret@miljovast.se
Miljöförbundet Blekinge Väst
miljokontoret@miljovast.se
0456-81 60 00
www.miljovast.se/
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Namn, personnummer och kontaktuppgifter till sökanden
- Uppgifter om fastigheten
- Uppgifter om avfallshantering på fastigheten