Fettavskiljare - ansökan om dispens från hämtning av fett
Den här tjänsten kräver inloggningFörlängt tömningsintervall för fettavskiljare kan beviljas endast om det är uppenbart att tätare tömning inte behövs. Det är i normalfallet endast säsongsöppna verksamheter som kan vara aktuella för denna typ av dispens. Uppehåll i tömning av fettavskiljare kan beviljas under förutsättning att fastigheten inte kommer att utnyttjas under en sammanhängande period av minst ett år.
Bestämmelserna finns i den kommunala renhållningsordningen.
Du kan ansöka i denna e-tjänst eller på blanketten "Ansökan om dispens för fettavskiljare", som du hittar här: https://www.miljovast.se/om-miljoforbundet/blanketter-och-e-tjanster/avfall.html
- När du gör en anmälan eller ansökan registreras uppgifterna i ett datasystem och blir en allmän handling. Detta innebär att uppgifterna är offentliga och alla har rätt att ta del av dem.
Avgift
Avgift tas ut enligt gällande taxa. För handläggning av ansökan om dispens från hämtning av fett från fettavskiljare debiteras nedlagd handläggningstid. Timkostnaden är 1 094 kronor år 2024. Avgiften tas ut även om dispens inte beviljas. Faktura skickas separat.
Information om handläggningen och vad du själv behöver tänka på
- Tänk på att handläggningstiden för din ansökan kan vara upp till 6 veckor och att dispens inte kan beviljas retroaktivt. Gör därför din ansökan i god tid.
- Lämna all information som efterfrågas. Om vi behöver begära kompletteringar, tar det längre tid att behandla din ansökan.
- Information om Miljöförbundets behandling av personuppgifter i e-tjänsten finns nedan. Expandera avsnittet för att läsa.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- I e-tjänsten lagras uppgifterna 30 dagar efter avslutat ärende.
- I verksamhetssystemet sparas uppgifterna i enlighet med informationshanteringsplanen. De flesta uppgifterna är allmän handling och sparas för evigt.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
VMAB - Västblekinge Miljö AB - får information om lämnade dispenser. Informationen består av en kopia på beslutet.
Övriga upplysningar
Tänk på att det du skickar in kan bli allmän handling. Läs mer om hur Miljöförbundet Blekinge Väst hanterar personuppgifter på följande sida, Personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR)
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök deras hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål Lämna ett klagomål eller tips - Integritetsskyddsmyndigheten (imy.se)
Kommunalförbundet Sydarkivera är dataskyddsombud för miljöförbundet. Du kan kontakta dem med frågor eller synpunkter rörande personuppgiftsbehandlingar vid miljöförbundet.
E-postadress: dataskydd@sydarkivera.se
Personuppgiftsansvarig
Förbundsdirektionen för Miljöförbundet Blekinge Väst
miljokontoret@miljovast.se
Miljöförbundet Blekinge Väst
miljokontoret@miljovast.se
0456-81 67 73
www.miljovast.se/
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Namn, personnummer/organisationsnummer och kontaktuppgifter till sökanden
- Uppgifter om fastigheten och verksamheten
- Uppgifter om fettavskiljaren
- Uppgifter om byggnaden