Avfall - ansökan om dispens från sortering
Den här tjänsten kräver inloggningTillsynsmyndigheten får i fråga om bygg- och rivningsavfall i det enskilda fallet ge dispens från kraven på utsortering och att brännbart avfall ska sorteras ut och förvaras skilt från annat avfall. Dispens får ges i fråga om avfall där separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelar. Bestämmelsen finns i 3 kap. 15 § avfallsförordningen (2020:614)
Du kan ansöka i denna e-tjänst eller på blanketten "Ansökan om dispens från sortering av avfall", som du hittar här: https://www.miljovast.se/om-miljoforbundet/blanketter-och-e-tjanster/avfall.html
- När du gör en anmälan eller ansökan registreras uppgifterna i ett datasystem och blir en allmän handling. Detta innebär att uppgifterna är offentliga och alla har rätt att ta del av dem.
Avgift
Avgift tas ut enligt gällande taxa. Ansökan om dispens från karv på sortering av avfall timdebiteras utifrån nedlagd handläggningstid. Timkostnaden är 1094 kr/timme år 2024. Avgiften tas ut även om dispens inte beviljas. Faktura skickas separat.
Information om handläggningen och vad du själv behöver tänka på
- Tänk på att handläggningstiden för din ansökan kan vara upp till 6 veckor och att dispens inte kan beviljas retroaktivt. Gör därför din ansökan i god tid.
- Lämna all information som efterfrågas. Om vi behöver begära kompletteringar, tar det längre tid att behandla din ansökan.
- Information om Miljöförbundets behandling av personuppgifter i e-tjänsten finns nedan. Expandera avsnittet för att läsa.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- I e-tjänsten lagras uppgifterna 30 dagar efter avslutat ärende.
- I verksamhetssystemet sparas uppgifterna i enlighet med informationshanteringsplanen. De flesta uppgifterna är allmän handling och sparas för evigt.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Tänk på att det du skickar in kan bli allmän handling. Läs mer om hur Miljöförbundet Blekinge Väst hanterar personuppgifter på följande sida, Personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR)
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök deras hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål Lämna ett klagomål eller tips - Integritetsskyddsmyndigheten (imy.se)
Kommunalförbundet Sydarkivera är dataskyddsombud för miljöförbundet. Du kan kontakta dem med frågor eller synpunkter rörande personuppgiftsbehandlingar vid miljöförbundet.
E-postadress: dataskydd@sydarkivera.se
Personuppgiftsansvarig
Förbundsdirektionen för Miljöförbundet Blekinge Väst
miljokontoret@miljovast.se
Miljöförbundet Blekinge Väst
miljokontoret@miljovast.se
0456-81 60 00
www.miljovast.se/
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Namn, personnummer och kontaktuppgifter till sökanden
- Uppgifter om fastigheten och avfallshanteringen