Hemtjänstinsatser vid tillfällig vistelse i Sölvesborg - beställning

LÄS MER

Tänk på att denna e-tjänst ska fyllas i av behörig personal från hemkommun! dvs ej av privatperson

Äldre personer och personer med funktionsnedsättning som i sin hemkommun har beviljats insatser enligt socialtjänstlagen har rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse i Sölvesborg . 

Observera att följande gäller:

  • Beställningen ska ha inkommit till Sölvesborgs kommun senast 3 veckor innan personens ankomstdatum. Inkommer ärendet inte 3 veckor före ankomst kan vi inte behandla ditt ärende i tid och garantera hjälp
  • Fakturering sker efter vistelsens slut.
  • Beställningen måste grundas på en aktuell behovsbedömning. Som bosättningskommun är det viktigt att ni utreder det förväntade behovet. Vår erfarenhet är att behovet ofta ser annorlunda ut i till exempel en sommarbostad, vilket kan göra att hjälpbehovet i vissa fall blir större/mindre än i det ordinarie hemmet. Bifoga aktuellt beslut/utredning. Beställningen måste också ta hänsyn till de ev hjälpmedel som behövs och att de får plats i den tillfälliga bostaden.
  • Bifoga en aktuell genomförandeplan
  • Vid beställning där hälso- och sjukvårdsuppgifter bedömts som egenvård skall underlag för den bedömningen, (egenvårdsintyg), medfölja beställningen.
  • Inkorrekt ifylld beställning godkänns tyvärr inte och kommer att skickas tillbaka, var därför noga med att fylla i alla aktuella ersättningsbelopp per timme.

Fakturering sker efter vistelsen slut enligt utförd tid.

 

Hemsjukvårdsinsatser vid tillfällig vistelse beställs separat via nedan e-tjänst:
Beställning av hemsjukvårdsinsatser vid tillfällig vistelse i Sölvesborg


Handlar det endast om behov av hjälpmedel kan vissa hjälpmedel hyras av Hjälpmedelscentralen.
Se denna länk för mer information

Frågor om e-tjänsten

Myndighetsenheten
myndighetsenheten@solvesborg.se

Personuppgiftsansvarig

Vård- och omsorgsnämnden
von@solvesborg.se

Fråga om inloggning

Om du loggar in så kan du komplettera i befintligt ärende, du kan spara ditt ärende och fortsätta vid annat tillfälle.

Du kan även få återkoppling om ärendets status och notifiering om handläggaren behöver mer information.

Gå vidare utan inloggning

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa